MAKLUMAT



NYANYIAN


Nyanyian adalah satu cara yang istimewa dalam penggunaan
suara. Mempelajari nyanyian adalah penting kerana dapat:

1.  Memperkayakan imaginasi.
2.  Mempertingkatkan daya pemikiran.
3.  Memberikan keseronokan dan kegembiraan.
4.  Memperbaiki kesihatan melalui latihan
     pernafasan yang betul.
5.  Melepaskan perasaan kurang senang.
6.  Membina keyakinan diri.
                                                                                              klik di sini


Nyanyian adalah satu kegiatan suara yang dilafazkan atau dikeluarkan daripada mulut. Ia juga merupakan jalan yang paling asli untuk melepaskan perasaan seseorang. Pada amnya nyanyian dapat memberi keyakinan diri sendiri, sikap yang baik semasa mereka mengambil bahagian dalam aktiviti muzik khususnya serta alat-alat lain amnya.
      Pendek kata semua orang boleh mendengar muzik dan menyanyi. Dalam nyanyian mutu suara adalah penting supaya ianya dapat didengar kemerduannya. Bagaimanapun terdapat faktor yang tertentu bagi meningkatkan mutu suara yang baik. Diantaranya ialah:


1.  Postur 
Postur yang betul ialah cara kedudukan badan yang betul semasa menyanyi sama  ada ketika duduk ataupun berdiri. Postur yang betul akan membawa kepada sekulasi pernafasan yang betul dan secara tidak langsung ianya akan membentuk suara yang baik dan bermutu.


2.  Latihan pernafasan.
Pernafasan merupakan salah satu unsur terpenting dalam nyanyian untuk mendapatkan tonaliti yang baik. 
Bagi memperolehi pernafasan yang baik beberapa latihan pernafasan hendaklah dijalankan secara teratur.


3.  Resonator suara dan resonasi. 
Bentuk mulut adalah penentu bagi penghasilan suara yang bermutu. Ketika menyanyi mulut hendaklah dibuka bujur seperti bentuk telur. Mulut yang segan dibuka akan membawa suara yang tidak indah dan senikata yang kurang jelas.


4.  Sebutan yang jelas dan tidak menjerit.
Sebutan yang terang dan jelas terhasil daripada pembentukan mulut yang betul. Adakan latihan pic bagi mengelak dari menyanyi secara menjerit.


5. Menyanyi dengan penuh perasaan dan persekitaran yang tenang.
Sebelum menyanyi seseorang itu harus tahu tentang lagu yang akan dinyanyikan sama ada lagu itu gembira, bersemangat, cergas, sentimental dan lambat. Persekitaran dan lokasi juga mempengaruhi mutu suara seseorang.




        
         










       Alat-alat muzik yang biasa digunakan dalam
       pengajaran dan pembelajaran Dunia Muzik

1.  loceng
2.  kastenat
3.  tamborin
4.  kayu tik tok
5.  kerincing
6.  marakas


Lain-lain alat perkusi:
1.  simbal
2.  drum samping
3.  drum tenor


maklumat lanjut


lihat di sini














MARI MENGENAL NOT MUZIK










KSSR DUNIA MUZIK TAHUN 1
klik di sini




RANCANGAN PELAJARAN  HARIAN
Mata Pelajaran: Dunia Muzik                             Tarikh     :04.11.2011
                   Kelas : 1 Tekun                             Masa     :3.10 – 3.40 ( 30 minit )
Fokus   :Mencipta Corak Irama
Objektif : Murid dapat memainkan perkusi mengikut corak irama dan mencipta
               corak irama mudah berdasarkan not krocet dan not minim.
Standard  Kandungan: Pengalaman Muzikal
                                      Memainkan perkusi secara solo atau berkumpulan daripada
                                      pelbagai repertoir.
                                      Penghasilan Muzik
                                      Menghasilkan idea muzikal kreatif.
Standard  Pembelajaran: Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat:
            A: Menguasai isi kandungan pelajaran
                                    1. Mengecam dan menamakan alat perkusi.
                                    2. Menepuk corak irama
            B: Membina kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir
                                    1. Mendengar bunyi alat muzik dan menamakannya.
                                    2. Bermain alat perkusi mengikut corak irama.
                                    3. Mencipta corak irama mudah
            C: Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
                                    Bermain alat perkusi mengikut arahan guru supaya keadaan
                                    kelas terkawal.
Penegetahuan Sedia Ada: Murid sudah tahu cara memegang alat perkusi.
                                          Murid perlu berdisiplin semasa memainkan alat.       
Langkah berjaga-jaga: Ikut arahan guru supaya keadaan kelas terkawal.
Bahan,peralatan dan bahan sumber: kad imbasan perkataan, Kad ikon menepuk detik asas,
alat perkusi ( kastenat, loceng, kerincing, tamborin dan kayu tik tok)
EMK (Elemen Merentas Kurikulum): Kreativiti
Mencipta corak irama mudah dan mengaplikasikannya dalam permainan alat perkusi.
Penyerapan Nilai :         Berdisiplin – mengikut arahan



Masa/
Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran/Pembelajaran
Catatan

      Permulaan

       ( 5 minit )


     Memperkenalkan alat perkusi       

     1. Guru memperdengarkan bunyi alat                
          perkusi.

     2.Menyoal murid .
        Apakah nama alat perkusi yang kamu 
        dengar?
        Andaian jawapan : Kastenat dan 
        loceng.


    3.Guru memperkenalkan alat perkusi lain seperti tamborin, kerincing dan kayu tik tok.

      4. Guru agihkan kad-kad perkataan dan minta murid suaikan kad dengan alat perkusi yang betul.

      
 

   Strategik/ Teknik
Penyoalan seluruh kelas


      Menstruktur/     menstruktur semula

        (10 minit )




















     







       
        Aplikasi idea

        (10 minit )



      Memainkan corak irama
      menggunakan perkusi mulut, dan alat perkusi

                                     








  









     



     
      




     Mencipta corak irama serta menepuk corak irama dan
      menggunakan perkusi mulut
   

     1. Guru mempamerkan not krocet dan   not dan not minim di papan putih.
     

     2. Murid menamakan not dan nilai not.

     3. Guru memperkenal dan     mempamerkan corak irama.

     4. Guru membimbing murid membunyikan corak irama dengan perkusi mulut pa atau ma dan menepuk detik asas.

     5. Murid mengajuk corak irama yangdiberi oleh guru dengan sebutan pa  atau ma sambil menepuk detik.

     6.  Murid duduk dalam 2 kumpulan
     mengikut alat yang dimainkan. Agihkan
     alat perkusi.

     7.  Guru membimbing murid memainkan
     alat perkusi mengikut kumpulan.
   
     8.  Murid memainkan alat perkusi
     berpandukan ikon corak irama mengikut
     kumpulan.




     
     1.  Guru mengagihkan murid  kepada 3
     kumpulan.
    
     2.  Guru mengagihkan kad-kad ikon not
     krocet dan minim kepada setiap
     kumpulan.

     3.  Murid menyusun kad ikon untuk
     menghasilkan corak irama.

     4.  Guru memerhati murid mencipta corak irama mudah dalam kumpulan dan
     memberi bimbingan.

     5.  Wakil setiap kumpulan mempersembahkan hasil corak irama yang telah dicipta di hadapan kelas. ( tampal di papan putih)

     6. Guru bersoal jawab dengan murid
     tentang nilai not yang ada dalam corak
     irama yang telah dicipta.

     7. Murid mengajuk menepuk corak irama
     yang dihasilkan dengan perkusi mulut.

     8. Murid menepuk corak irama yang
     dihasilkan oleh rakan.



  Strategik/ Teknik

bimbingan dan  penglibatan aktif

Kad imbasan detik asas


Alat perkusi
kastenat
loceng



















   Strategi/ Teknik

bimbingan dan  penglibatan aktif


Sumber:

kad ikon
krocet
minim







        Penutup
        Refleksi
        ( 5 minit )








     
 Memainkan alat perkusi



   













     1. Guru minta murid memainkan alat
     perkusi berdasarkan corak irama mudah
     yang telah dicipta mengikut kumpulan
     alat masing-masing.

     2. Permainan alat perkusi secara
     bergabung berdasarkan corak irama
     yang telah dicipta.

     3. Guru menyoal
     Bagaimanakah perasaan murid-murid
     sepanjang aktiviti pembelajaran
     mereka?






Alat perkusi

kad ikon corak irama















KAD IKON 

TEMPO  


Tempo cepat - Askar berkawad



Tempo lambat - orang tua berjalan


DETIK
      Detik merupakan bunyi berkala yang tetap dan boleh ditepuk menggunakan pelbagai meter seperti 2an, 3an, 4an dan lain-lain. Penggunaan tangan dengan menepuk boleh merasai detik iaitu dengan tepuk irama perancis atau irama Inggeris. Terdapat bunyi yang kuat atau tekanan  ( accent) dan bunyi yang tidak kuat pada bit (beat) yang lemah. Bilangan detik mengikut tekanan disusun dalam kumpulan yang tetap menggunakan garisan bar pada baluk secara berkala.
 Dalam  tepukan irama, pengiraan detik amat dititik beratkan kerana di sinilah ketepatan tepukan corak irama.


Corak irama
Irama boleh dicorak dan disusun dalam kumpulan detik bagi setiap bar. Terdapat juga corak irama yang sama dalam satu-satu bar atau beberapa bar tertentu dan terdapat juga corak irama yang berbeza dalam setiap bar. Latihan corak irama boleh dipelbagaikan dalam beberapa aktiviti seperti soal jawab antara guru dan pelajar. Pelajar digalakkan menggunakan vokal, tepukan atau pun  alat-alat muzik.